zondag 8 juli 2012

Mijn vakantiegevoel #2

Mijn vakantiegevoel
Kijk ook eens bij Katja(@Yane), Kris, Boomie, de Libbrechts, Miss Creatuurtje, Sweet Sienna Hope, Een huis in de straat, It's Miek, Kaatjes verhaaltjes, Sam, Villa speelmama, Sa Leaf, Elise's blog en Taske


Jaren geleden, op mijn 14 werd ik in een boerengezin in de Ardennen gedropt om er mijn Frans te leren.
Eerst was het wat vreemd, maar al gauw verloor ik er mijn hart.
Bij aankomst werd ik voorgesteld aan de plaatselijke bevolking, oude mannetjes die zaten te kaarten;
mijn eerste Frans werd geleerd; vloeken in het Frans.
We mochten er slapen op de hooizolder, op de grote ronde pressen hooi (bij ons was dat toen nog rechthoekig)
's Avonds als de boer klaar was met zijn werk reed hij rond om mij de streek te laten zien, we zaten met teveel in de auto, en de gordel om was een begrip dat ze niet nauw namen.
De kinderen reden daar al op jonge leeftijd met de tractor, en wij reden mee.
Ik mocht op een keer de koeien helpen verzetten van wei, die beesten zijn groot, met veel en kunnen hard lopen, ...
ik zat rapper op die tractor dan die koeien op hun wei, ja ja peur hé :-)
Later als we met ons gezin door de streek reden, zijn we eens moeten stoppen voor een uitgebroken koe,
en die beesten ruiken dat precies als je bang bent, dat beest kwam uitgerekend met zijn kop door mijn open raampje hangen.
Groot beest, heel de buurt riep ik bij elkaar, maar er was daar niemand behalve mijn gezin dat mij flink aan het uitlachen was.

De Ardennen was ook altijd genieten.
de boerin trok met ons blauwe bosbessen, ik wist niet eens dat dat in ons landje groeide, het is ook arbeidsintensief om plukken. Ze maakte er confituur van, o zo lekker.
De boerin maakte ook haar eigen brood en boter, en dat brood dat kan je dus nergens anders vinden.
Dat plekje; Graide, een gewoon dorpje in de Ardennen, daar kwam ik later met het lief, en nog later met de kinderen en nu zit de scouts van Sinaai daar, op een idyllisch plekje in de bossen met een weide aan een beekje.

De oudste zoon, weerspiegeld in een vakantiekoffer

jaren kampen in binnen en buitenland, veel verhalen, mooie avonturen,  helemaal op maat , helemaal zijn ding.
Hij gaat dat missen de komende jaren, met Graide als mooie afsluiter.

13 opmerkingen:

Miek zei

Wat een heerlijke vakantieverhalen... om bij weg te dromen!
De koffer is mooi gedaan! Een kleine schat.

DoDo zei

mooi, was zelf ook heel eventjes op vakantie :) haaa :)

Pluisje zei

Daar droom ik even van weg !!!Zalig!

Anoniem zei

Zalig!!!!

Esther zei

Heerlijk even weg dromen, je koffer ziet er erg leuk uit, fijne nieuwe week, groetjes Esther.

100%HEPPIE zei

Prachtig ! Mooie foto ook van de voetjes. Heb afgelopen week vaak gedacht... wat zal ik eens fotograferen met de lucht op de achtergrond. Voeten worden het !

lheurebleue zei

wat een heerlijk verhaal!
ik slaak een diepe zucht bij het lezen van hoe heerlijk een zomer kan zijn ...

Miss Creatuurtje zei

Marina, ik heb een bijna zelfde verhaal :-) Ook ik werd in de Ardennen gedropt op mijn 14, in Beho, een boerendorpje met enkel een rue du Centre, en de eerste dag gingen we des myrtilles trekken, blauwe beseen dus om confituur te maken, een frans woord dat ik nooit zal vergeten :-) Ik had er de tijd van mijn leven. Zo leuk om dit ook bij jou te lezen! Heerlijk die valies vol herinneringen voor je zoon...

Een huis in de straat zei

Geweldig verhaal! Toen 'in den tijd' was liften ook nog heel normaal. Bij ons stond er altijd 1 iemand te liften, de rest in de boskes, en dan als er iemand stopte, kwamen we allemaal tevoorschijn.

Elise zei

Leuk stukje. Grappig altijd als je een nieuwe taal wordt geleerd, leer je als eerste vloeken :)

Pluisje zei

Dit was even een wegdroom moment. Heerlijk!

Kelly - Ma vie en vert zei

Ik wou dat ik daar ook gedropt geweest was! Klinkt zalig!

Sweet Sienna Hope zei

Geweldig die mooie verhalen, ik was direct mee, supergezellig en wat een mooie foto met de teentjes in de lucht :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...