donderdag 17 mei 2012

Tutorial reisschattenzakje

Ik ga op reis en ik neem mee; mijn schattenzak

Maak een patroon van een visvorm, ook van de schubben; 5,5cm lang en 4cm breed, rond de hoeken af.
Materiaal; -twee verschillende stofjes
- stofje voor binnenvoering
- vilt
- textiellijm en naaigaren
- lint

Knip 12 schubben uit verschillende kleurtjes vilt
voor wie de schubben liever in stof ziet;
knip de schubben dan uit dubbele stof, stik op persvoetbreedte de schubben rond, knip de rondingen in,
keer de schubben en duw ze mooi in vorm, steek er eventueel een klein beetje vulling in.

Knip 3 stroken(ruitje) voor de schubben van 5,5cm op 25cm. Stik de schubben hierop vast.
Knip een strook(blauw) van 12,5cm op 25 voor de kop
Knip een strook(ruitje) van 8cm op 25cm voor de staart
Knip voor de achterkant van de vis een strook van 12,5cm op 25 voor de kop en een strook van 23cm op 25cm voor de rest van het lijf.

Stik alle stroken in de juiste volgorde aan elkaar, strijk langs de verkeerde kant de stroken plat

Leg je patroon op de aan elkaar gestikte stroken en knip uit

Leg het uitgeknipte deel op de achterkant en stik rond, let op laat bovenaan op 1cm een opening, dit is achteraf voor de tunnel voor het stroptouw.

De buitenkant vis ziet er nu zo uit

Afbeelding hoe de opening van de tunnel eruit ziet

Knip de punten in en de vinnen

stik de binnenvoering rond
LET OP; laat een keergat; hier zichtbaar aan de speldjes

Steek de binnenvoerig in de buitenkant van de vis en stik bovenaan op 1cm volledig rondom dicht

Haal nu door het keergat van de binnenvoering de buitenvis volledig door

Duw eerst de hoekjes van de buitenvis mooi uit met de achterkant van een penseel

Steek je wijs- en middenvinger in de vinnen van de binnenvoering en ga met je vinger in de punten van de buitenkant vis om de staart netjes in elkaar te krijgen.
Duw alles terug mooi in vorm met de achterkant van je penseel

Stik bovenaan de tunnel op 1cm rondom, en rijg door de opening aan beide kanten een lint
Naai binnenin het keergat met de hand dicht.
Wie een overlock heeft kan eventueel de linten zelf maken op deze manier.

Knip voor de ogen een grotere ronde(dop van een grote lijmstift) en een kleinere ronde(knoopje)
Kleef de ogen vast met textiellijm.
Wie geen vilt heeft kan de ogen ook appliceren, als je dit doet doe je dat best voor de vis in elkaar zit

Viola, het schatten jagen kan beginnen!

16 opmerkingen:

Petits Pirates zei

Oh zo leuk! Die maak ik zeker (als ik tijd heb)...

Katrientje vanalles zei

jaaa, een beetje anders dan ik dacht. De volgende keer volg ik de jouwe helemaal. :-)

Katja (@Yane) zei

Geweldig! Merci!

Karmijn & Kobalt zei

Zo zotjes! Knap gedaan!

Tololo zei

Superleuk, die komt mee op mijn lijstje hoor!

Pluisje zei

Wauw die ga ik proberen...mooi!

Unknown zei

Mooi hoor, en bedankt voor de uitleg.

lheurebleue zei

mag je dit ook maken als je niet op reis gaat???

Marina zei

@lheurebleue; :0)
Op reis of niet , kids zullen wel altijd schatten bedenken en verzamelen, heerlijk hé.
En zelf vind ik hem ideaal als verjaardagscadeautje

HS zei

Thanx! Ik weet zeker dat je hiermee 2 meiden dolblij hebt gemaakt; ik ga m maken!

Nienke zei

Geweldig!
Weer iets bij op het to-do-lijstje!

Esther zei

Leuk dat je het patroon met ons deelt dank je groetjes Esther.

bliid [blide] blij zei

Ontzettend leuk tasje!

Linsiedepinsie zei

Wauw, wat maak jij een prachtige dingen zeg! Deze vistas komt zeker weten op mijn to do lijstje. Ik vind hem helemaal geweldig!

An zei

Wat leuk! Ik heb het zakje wat groter gemaakt met als doel er een zwemzak van te maken voor mijn meiden! Ze vinden het geweldig!
Hier vind je mijn versie:
http://scheppingsverhaal.skynetblogs.be/archive/2014/08/04/blub-zei-de-vis-8249832.html

Vistasje zei

Niet op mijn lijstje, maar meteen gemaakt voor mijn kleindochter die zondag afzwemt (hopen we). Uitstekende tutorial, op één dingetje na: voering eerst keren voordat je hem in de buitenkant doet (= goede kant tegen goede kant).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...